sisters around the world!

Braziiiiilllll.......Lalalalalala!

Hallo lieve allemaal!

Ik ben in het land van samba, de mooie stranden, de favela´s, het ´wildlive´, en het land waar ik op pad ging met 11 andere gezellige mensen in onze truck: Mamasita!

In Buenos Aires was het tijd om de andere mensen te ontmoeten waar ik de laatste weken in Brazilie, mee zou doorbrengen. Na de kennismaking met iedereen en met onze omgebouwde truck (inclusief koelkast, bibliotheek, opbergruimte, tenten, keuken en tafels en stoelen, de laatste drie allemaal opzetbaar buiten de truck) gingen we op pad! De eerste bestemming was de ´Ingazu-falls´, aan de Argentijnse kant. Wat een spectakel! De hele dag hebben we rondgelopen in een park waar vanaf alle kanten water naar benenden kwam storten! Tussen de meer dan 270 watervallen kon je een boottocht maken, waar je heel dichtbij kwam. Zo dichtbij dat het water in straaltjes langs mn rug naar beneden liep! Haha, leek wel de wildwaterbaan van de Efteling, maar dan in het groot!

We zijn de watervallen ook van de Braziliaanse kant gaan bekijken en deze was eigenlijk nog mooier. Vanaf deze kant heb je het overzicht en zie je pas werkelijk hoe groot de watervallen zijn. Echt geweldig mooi en dus een heel goed begin van deze rondreis.

Na een dag trucken, lezen, hangen en slapen kwamen we aan in Bonito. Tenten opzetten, slaapzakje uitrollen en weer klaar voor een volgende nacht. In Bonito ben ik gaan zoetwatersnorkelen. We hadden een zicht van 45m en konden ons heerlijk met de stroom mee laten varen. Enorme vissen met verrassend veel kleuren! Verder heerlijk een dagje aan het zwembad gelegen. En actief gedaan door te winnen met vollybal in het water!!

In Pantanal zijn we 2 nachtengebleven en hadden we een heerlijke kamer! Na een aantal nachten kamperen (en elke keer mn termo-ondergoed onderuit mn tas vissen omdat het toch best wel koud was ´savonds) was dat weer erg fijn! Pantanal is een groot natuurgebied, dat zich verspreid over Bolivia, Paraguy en het grootste deel in Brazilie. Er wonen een aantal mensen op gigantische boederijen. De plaats waar wij zaten organiseerde safari´s. Pantanal staat namelijk bekend om zijn bekend ´wildlife´. De safari was onwijs mooi! Veel vogels, capybaras (zie foto), otters, kaaimannen en jaguars. Helaas hebben we die laatste niet kunnen spotten!

Ook heb ik op een paard gereden en leek het of we helemaal terug waren in het ´Wilde Westen´. Superleuke ervaring! Na een BBQ in stijl, wat betekend.... Veeeeeel vlees en een beetje salade, rodeo-muziek en amardillo´s die je eten proberen te jatten, gingen we de volgende dag piranha´s vissen. Om deze later te voeren aan de kaaimannen! Vooral de mannen van onze groep waren met deze activiteit helemaal in hun nopjes. Toegegeven, het was een supergezicht om de kaaimannen uit het water te zien springen om een piranha te kunnen pakken.

Nadat we alles weer hadden ingepakt, ons geinstalleerd hadden in ons rijdend huis, gingen we op naar Brotas, waar we gingen raften! Super stoer! ´Savonds bezochten we de plaatselijke kermis en na alle uitslagen van de voetbal te hebben gehoord, kwam dan toch echt de band tevoorschijn en hebben we heel de avond gedanst! Om af te sluiten met een churro, gevuld met Dulce de Leche... Brazilie is zo leuk!

Tot nu toe, was het Brazilie wat we gezien hadden, nog niet echt het Brazilie wat ik in gedachten had. We lieten dan ook het ´Wilde Westen´, achter ons en gingen op weg naar het warmere deel van Brazil. En ja hoor, onderweg kwamen we de eerste bananenbomen tegen, de stranden, de palmbomen enz. Dit begon er meer op te lijken. We hadden een stop in Paraty, een stranddorpje, 4 uur onder Rio de Janeiro. De eerste dag gingen we heel de dag op de boot! Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk bakken, zwemmen, BBQ´en en op het strand liggen. Het cliché is helemaal waar.. ik voelde me zwaar overdressed (of eigenlijk gewoon ´dressed´) in mijn Nederlandse bikini. De meiden hier hebben echt iniminibikini´s!!

Na nog een dagje bakken in de zon, en het dorpje bekijken, gingen we op naar onze laatste bestemming... Rio de Janeiro!

De middag dat we aankwamen, was het stralend weer en omdat de meeste niet onwijs veel tijd hadden, gingen we meteen door naar HET Christus-beeld, HET paradepaardje van Rio! Met de tram gingen we stijl omhoog naar de top. Totdat het ineens begon te roken en er vuurspetters vanaf de kabel kwamen. Na een licht paniekmomentje, waar iedereen naar de uitgang begon te zoeken, schakelde ze de electiciteit af en moest iedereen eruit. Daar gaat onze blauwe lucht, dachten we nog. Maar waarrempel, was het zo gefixt en konden we onze reis vervolgen tot boven. En wow, wat een gigantisch beeld en wat een superuitzicht. Overal gingen de lichtjes aan in de stad en dat was een supermoment om onze reis met heel de groep af te sluiten.

Dag twee in Rio bestond vooral uit veel regen en was er helaas niemand te zien op Ipanema-beach (vandaag herkansing). In de Havainas-shop (wel heeel Braziliaans) hebben Wendy en ik afscheid genomen omdat zij al een paar dagen eerder terugvloog naar Nederland. Gelukkig niet alleen. Stoere Cliff van onze groep zou haar vergezellen tot in Madrid. Wat ging het snel he, Wen!! Niet normaal!We hebbenwel weer echt een supertijd gehad, Thanks!!!

Gisteren ging ik met Lisette, meisje van de groep, een ´favela-tour´ doen. Met de brommer warden we tot boven in de favela´s gebracht. In de favelas in Rio leven 4 miljoen mensen! Op elkaar gefrot en het aantal groeit alleen maar. Dit omdat de gezinnen gigantisch zijn (meestal rond de 7 kinderen) en meiden van 13,14 vaak alweer zelf zwanger zijn. De favela´s worden gecontroleerd door de drugsbazen. Zo betaald er niemand kosten aan water (ze maken gaten in de leidingen onder de grond en pompen het water eruit), electriciteit (ze tappen de electrisiteitkabels af) en betalen ze geen belasting. Ook is de grond in de favela´s van niemand. Als je besluit ergens je huis te bouwen, mag dat. En dan is dat stuk dan van jou. Hierdoor bouwt men huizen op elkaar waardoor alles hartstikke onstabiel staat. De huisjes worden ook steeds meer de heuvel ´opgeduwd´ en kan de favela nu eigenlijk geen kant meer op. Werkelijk ongelooflijk om dit te zien!! Op sommige stukken was het strict verboden om foto´s te maken. Dit omdat, daar de ´drugswatchers´ staan om te kijken wie er de favela in- en uitgaat. Dit zijn meestal mannetjes van een jaar of 14,15! We hebben een wandeling gemaakt door de nauwe straatjes, waar het vuil opgestapeld ligt en huisdieren en mensen naast elkaar. Het mooiste moment voor mij dat we een jongetje zagen, die op het dak van misschien wel 3 huizen stond, tussen het afval, en aan het spelen was met zijn vlieger. Het blijven tenslotte kinderen!

Na de favela-tour gingen we naar ´Sugarloaf´, het uitzichtpunt waar je heel Rio kan zien en met een kabelbaan heen moet. Supergeluk met het weer en een supermooi uitzicht! Boven op die berg heb ik afscheid genomen van Lisette en was ik toch echt weer in mn eentje!

´s Avonds heb ik mezelf dan ook getrakteerd op een dinner en sambashow! Sooo, mn geld is toch al op dus die laatste ´reals´, kunnen we dan ook nog uitgeven ;) Onwijs genoten!!

Nu is mn tas gepakt, ben ik ingecheckt en heb ik mn laatste verslag geschreven. Familie, vriendjes en vriendinnetjes, het is tijd om naar huis te komen!! Ik ga nog genieten van de laatste aanblikken van Rio, de laatste souvenirs kopen, mn laatste maaltijd eten en dan stap ik vanavond zeeeeeeeeeeeeeer tevreden in het vliegtuig! I´ve had the time of my life!

Dikke knuffel Marleen

Reacties

Reacties

Gerald

SPANNEND!!!!!

Wil alle foto's zien, ben met name heel geinteresseerd in dansen, de samba vind ik wel leuk ;-)

Superverhaal, en superreis!!!

Veilige vlucht en tot snel!

Marlieke

Zo toch nog even stiekem met jou mee kunnen lezen. Wij hebben de zusjes van een afstandje gevolgd. Eerst Anette en Gerald, dan Katrien en daarna zijn we gewoon met jou nog wat meegereisd. Erg Leuk en herkenbaar.

@Gerald, had jij die foto van Sven niet gezien met z'n neus... nou ja niet in de boter, maar tussen de samba billen van een Braziliaanse?

Geniet straks allemaal maar weer van het samen zijn met de complete familie. Veel plezier!

Wieke

Wauw Marleen! wat jij allemaal hebt gezien en meegemaakt..! daar kan mijn stedentripje niet tegenop :P
toch lijkt het ook lekker voor je om weer thuis te zijn hoor. bedankt voor het leesplezier ondanks de jaloezieen die je bij me hebt opgewekt keer op keer.

Marielle

Hi Marleen ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande reacties
Wat ben ik jaloers op die super super gave maanden die je hebt beleeft. Ik ga snel de laatste foto's kijken. Veilige reis naar huis en tot in NL! Kus

Sietske

Heey Marleentje!

Klinkt weer helemaal top zeg! Wat een mooie afsluiting van jouw grote reis! Je kan nu toch zeker bijna niet meer kiezen wat het mooiste en gaafste is wat je hebt gezien en meegemaakt de afgelopen maanden? Ik in ieder geval niet hoor wanneer ik jouw en jullie verhalen lees. Marleentje een hele goede reis terug gewenst!!!! Zie en spreek je hopelijk snel en in ieder geval tot op onze low budget OWC dates met hemelvaart! Liefs Sietske

eva

jij hebt zeker genoten, maar ik ook wel van jouw verhalen en foto's! Tot snel!!!
goede reis terug!!!

Hanneke

Hey Marleen,

Wellicht ben je alweer een heel eind thuis! Welkom terug in Nederland! Wat heb je veel meegemaakt joh! Super! Ik hoop dat je er erg van hebt genoten!

Groetjes en succes met aclimatiseren ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!